Usein kysytyt kysymykset.

Olemme koonneet listan kysymyksistä, joita kohtaamme usein työssämme. Jos et löydä hakemaasi tietoa, otathan yhteyttä suoraan meihin.

Kirjanpito kannattaa ulkoistaa ammattilaisen käsiin heti yritystä perustettaessa. Jo perustamisvaiheessa tulee eteen kysymyksiä, joissa ammattilaisten ohjaamana säästää selvää rahaa. Yrittäjän kannattaa keskittyä kaikella tarmollaan siihen, missä hän on hyvä, eli omaan liiketoimintaansa. Vaikka osaisikin kirjanpidon perusteet, kannattaa miettiä, onko järkevää käyttää omaa aikaansa siihen. Laadukkaan tilitoimiston henkilökunnalla on aina ajantasainen osaaminen ja viimeisin tieto alati muuttuvasta lainsäädännöstä. Hyvän tilitoimiston henkilöstöllä on myös kyky avata yrittäjälle ymmärrettävästi hänen yrityksensä taloushallintoon ja verotukseen liittyvät kokonaisuudet sekä soveltaa tietotaitoaan käytännössä. Pätevä kirjanpitäjä osaa auttaa sekä tukea asiakkaitaan monipuolisesti kaikissa taloushallintoon liittyvissä asioissa.

Asiakkaanamme sinulla on aina omat, henkilökohtaiset yhteyshenkilöt. Saat kasvollisen kirjanpitäjän ja palkanlaskijan, jotka opettelevat tuntemaan sinut ja yrityksesi. Tämä jos mikä sujuvoittaa arjen kommunikaatiota ja mahdollistaa pitkäaikaisen luottamussuhteen tilitoimiston ja yrittäjän välille.

Asiakassuhteemme ovat tyypillisesti pitkäkestoisia. Henkilökohtaisuus ja paikallisuus ovat arvoja, joita myös asiakkaamme arvostavat. Kykenemme myös palvelemaan yrittäjää hänen yrityksensä elinkaaren kaikissa vaiheissa.

Palvelupakettia voi tarpeen mukaa täydentää controller-palveluilla tai muilla asiantuntijapalveluilla räätälöidysti. Rätingiltä löytyy myös kattavaa pääkäyttäjätasoista ohjelmisto-osaamista muun muassa Netvisor, Procountor ja Fivaldi -järjestelmiin.

Rätinki on kokonaisvaltainen taloushallinnon kumppani. Palvelemme yrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Olemme tukenasi yrityksen perustamisesta lähtien aina yritystoiminnan myymiseen tai lopettamiseen saakka. Meiltä saat kattavasti kaikki taloushallinnon osa-alueiden palvelut: kirjanpidon, palkanlaskennan, taloushallinnon ohjelmistot sekä kattavat asiantuntijapalvelut.

Rätinki tarjoaa helppokäyttöiset ja reaaliaikaiset ohjelmistot – käytössämme on Suomen kolme suosituinta kaupallista taloushallintojärjestelmää. Kun asiakkaan käyttämä ohjelmisto integroidaan taloushallinnon pääjärjestelmään, ohjelmistot keskustelevat keskenään ja kaikki data jaetaan reaaliajassa. Näin ei tarvita turhaa tiedostojen lähettämistä, vaan arki on helppoa ja sujuvaa.

Tilitoimistoilla on useita eri tapoja hinnoitella palvelujaan, ja vertailu voi siksi tuntua haastavalta. Me Rätingillä lähdemme siitä, että tarjoamme asiakkaillemme kiinteän kuukausihinnan, jolloin asiakas voi helposti ennustaa ja budjetoida taloushallinnon kustannuksiaan. Hinnoittelumme on rehellistä, läpinäkyvää ja selkeää – asiakas tietää aina mitä palvelu sisältää ja mitä se maksaa.

Kysymme asiakkaalta tarjousvaiheessa osto- ja myyntilaskujen määrää, henkilöstömäärää sekä palkanmaksun ajankohtaa ja rytmiä. Tutustumme myös etukäteen asiakkaan toimintaan ja keskustelemme yrittäjän kanssa hänen liiketoiminnastaan. Asiantuntemuksemme ja saatujen tietojen pohjalta laadimme asiakkaan tarpeita vastaavan tarjouksen.

Sähköisen kirjanpidon hyödyt ovat merkittäviä: 

  • Yrityksen toiminnan kannalta keskeisiin lukuihin pääsee reaaliaikaisesti, mm. kassavirran ennustaminen helpottuu huomattavasti.
  • Käytännön työ yrittäjän ja tilitoimiston välillä sujuvoituu.
  • Laskutus ja myyntireskontra hoituvat kevyemmin, kun postitettavia paperilaskuja ei tarvitse laatia ja maksusuoritukset kohdistuvat automaattisesti.
  • Kaikki muutokset yrityksen taloudellisessa tilanteessa huomataan nopeasti, ja niihin voidaan reagoida heti.
  • Verkkolaskun lähettämisen pystyy hoitamaan missä vain, milloin vain. Kaikki data löytyy pilvipalvelusta.
  • Käytettävyys ja varmuus paranevat, mappiaineistoja tai paperiarkistoja ei enää tarvita.
  • Sujuva arki säästää aikaa, rahaa ja hermoja.

Sähköinen kirjanpito on ajasta ja paikasta riippumatonta, reaaliaikaista sekä kustannustehokasta. Sähköiseen kirjanpitoon siirtyessä aloitetaan valitsemalla sopiva järjestelmä sekä sopimalla tilitoimiston ja asiakkaan vastuualueet.

  • Myyntilaskut siirtyvät automaattisesti myyntireskontraan ja kirjanpitoon, kun ne on laadittu sähköisen taloushallinnon järjestelmässä tai siihen integroidussa laskutusohjelmassa.
  • Sähköisessä kirjanpidossa hoidetaan tarvittaessa myös maksumuistutusten lähettäminen ja perintätoimistojen toimeksiannot.
  • Ostolaskut kulkeutuvat hyväksyntäketjun läpi kirjanpitoon ja ostoreskontraan.
  • Laskujen maksatus voidaan haluttaessa automatisoida.
  • Korttiostojen kuittien lähetys tilitoimistolle tapahtuu kätevästi mobiilisovelluksen kuittiskannerin avulla. Asiakas maksaa kortillaan, ottaa valokuvan kuitista, ja kuitti generoituu automaattisesti järjestelmään.

Vaikka suosimmekin tapaamista kasvotusten, palveluiden tuottaminen onnistuu mainiosti myös etänä. Sähköinen taloushallinto sekä etätyökalut mahdollistavat palvelun ajasta ja paikasta riippumatta.
 

Palvelemme suomalaisia PK-yrittäjiä, yhtiömuodosta tai toimialasta riippumatta

Palkanlaskennan ulkoistaminen on kustannustehokasta ja tuo toimintaan varmuutta. Voit luottaa siihen, että palkat tulevat maksetuksi ajallaan, vaikka yrityksen talousvastaava esimerkiksi sairastuisi tai on lomalla. Palkanlaskennan kustannus määräytyy palkansaajien lukumäärän sekä palkanlaskentakertojen perusteella. Tyypillisesti kustannus on noin 15 € / palkkapussi. Hintaan sisältyy:

  • Sähköinen palkkatietojen ilmoitussovellus
  • Palkanlaskenta asiakkaan ilmoittamien tietojen perusteella
  • Palkanmaksuaineiston hyväksyttäminen.
  • Palkkojen maksaminen työntekijöiden tileille.
  • Verkkopalkkalaskelmien lähettäminen työntekijöille.
  • Henkilötietojen ylläpito palkanlaskentajärjestelmässä.
  • Tulosrekisteri- ja muut viranomaisilmoitukset.
  • Ajantasainen lomapalkkalaskenta.
  • Työehtosopimuksen tulkinta soveltuvin osin, mm. yleiskorotusten huomioiminen.

Vastoin yleistä käsitystä, tilitoimiston vaihtaminen ei ole hankalaa tai monimutkaista, vaan vaihto tapahtuu usein hyvin sujuvasti. Näin erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaalla on jo jokin kaupallinen sähköisen taloushallinnon järjestelmä käytössään (esimerkiksi Netvisor, Procountor tai Fivaldi). Käytännössä vaihto tapahtuu niin, että uudelle tilitoimistolle myönnetään tunnus asiakkaan järjestelmään, asiakas allekirjoittaa sähköisesti muutaman valtakirjan, jonka jälkeen me tilitoimistossa hoidamme kaiken muun. Olemme yhteydessä vanhaan tilitoimistoon ja huolehdimme siirtoon liittyvät keskustelut ja aineistot.

Vaihdon ajankohdalla ei ole väliä, tilitoimistoa voi vaihtaa hyvin myös tilikauden keskellä.

Toisesta tilitoimistosta siirtyvä asiakas pystytään ottamaan sisään yleensä noin kuukaudessa. Aloittavan yrityksen kohdalla palveluiden aloittaminen onnistuu käytännössä muutamassa päivässä.

 

Tavallisimmat syyt tilitoimiston vaihtamiseen ovat: 

  • Kommunikaatio asiakkaan ja tilitoimiston välillä ei suju toivotulla tavalla.
  • Palvelun laadussa on huomautettavaa.
  • Yhteyshenkilöiden jatkuva vaihtuvuus.
  • Laskutus on yllättävää, hinta ei vastaa lupausta tai tarjousta.
  • Asiakkaan toiminta kasvaa, ja tarvitaan laajempia palvelukokonaisuuksia korkeammalla vaatimustasolla.
  • Sähköisen taloushallinnon ohjelmistot.

Hyvän tilitoimiston peruspilareita ovat asiantuntijuus ja laatu. Se ei kuitenkaan yksistään riitä, vaan palvelut on kyettävä tuottamaan kustannustehokkaasti, sujuvasti ja ymmärrettävästi. Hyvä kommunikaatio kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä on ensiarvoisen tärkeää, samoin arkea helpottavat sähköisen taloushallinnon työkalut. Mielestämme hyvä tilitoimisto täyttää myös seuraavat kriteerit:

  • Tilitoimisto pitää henkilöstönsä osaamisen ajan tasalla ja kannustaa heitä proaktiiviseen ja henkilökohtaiseen otteeseen asiakaspalvelussa.
  • Tilitoimiston henkilöstöllä on toimialakohtaista erityisosaamista
  • Tilitoimistolla on tarjota useampia sähköisen taloushallinnon kokonaisratkaisuja sekä näkemystä siitä, mikä kullekin asiakkaalle sopii parhaiten.
  • Hinnoittelu on avointa, läpinäkyvää ja yllätyksetöntä.
  • Tilitoimisto on auktorisoitu ja sen työntekijöissä löytyy useampia KLT- ja PHT-tutkinnon suorittaneita.

Meillä Rätingillä kommunikaatio on kaiken A ja O. Tarjoamme aina kasvollista ja henkilökohtaista palvelua. Puhumme asiakkaan kanssa samaa kieltä, ja asiakkaan yhteyshenkilöt eivät jatkuvasti vaihdu. Me neuvomme ja kerromme, proaktiivisella otteella. Emme pelkästään reagoi, vaan ennakoimme, ehdotamme ja nostamme asioita keskusteluun. Tätä asiakkaamme arvostavat.

Uuden yrityksen perustaminen on helppoa YTJ asiointipalvelun kautta. Suosittelemme yhteydenottoa tilitoimistoon heti yritystoiminnan alkuvaiheessa, jo ennen kuin perustat yritystäsi. Autamme ja neuvomme mielellämme yrityksesi perustamisessa. Tilitoimistolta saat muutenkin apua ja tukea kaikissa taloushallintoon liittyvissä asioissa, ja vältyt turhilta vahingoilta ja sudenkuopilta.

Sopimusehtojen mukainen irtisanomisaika on yleensä 2-3 kuukautta. Taloushallintoalan yleisissä sopimusehdoissa on kahden kuukauden irtisanomisaika.

Mikko Sipilä, Rätingin yrittäjä

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?


Mikko Sipilä
Yrittäjä
KLT, yritysneuvoja

Pyydä tarjous

Pyydä tarjous yrityksesi taloushallinnosta alla olevalla lomakkeella tai olemalla yhteydessä suoraan myyntiimme:
040 718 9756 | myynti@ratinki.fi

  • Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme on sinuun yhteydessä arkisin 24h kuluessa. Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.