Kaikki kirjoitukset.

1 2 3 4 5 6

Pinnalla nyt:

Listaamattoman yhtiön osinkoverotus – muista ainakin nämä!

Yhtiökokouksissa päätetään yhtiöiden varojen eli osinkojen jakamisesta. Mitä listaamattoman yhtiön osinkoverotuksesta tulisi tietää ja mitä olisi syytä ottaa huomioon? Mikä on pääomatulo-osingon ja ansiotulo-osingon ero, ja...

Lue kirjoitus
Rätinki toimisto

Pyydä tarjous

Pyydä tarjous yrityksesi taloushallinnosta alla olevalla lomakkeella tai olemalla yhteydessä suoraan myyntiimme:
040 718 9756 | myynti@ratinki.fi

  • Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä ja laatii yrityksellesi tarjouksen. Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Rätinki on nykyaikainen ja kasvuhakuinen taloushallinnon asiantuntijakonserni. Tilitoimistopalveluiden lisäksi tarjoamme asiakkaillemme monipuoliset asiantuntijapalvelut sekä edistykselliset sähköisen taloushallinnon ratkaisut. Olemme erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten taloushallinnon kumppani. Tehtävämme on tuottaa yrittäjille olennainen informaatio ajallaan, vaivattomasti ja kustannustehokkaasti.

    Palvelemme asiakkaitamme 40 taloushallinnon osaajan voimin 8 toimipisteessä Pohjois-Suomessa, 25 vuoden kokemuksella. Yhtiön omistaa toimiva johto, joka osaltaan kertoo siitä sitoutuneisuudesta, jolla asiakkaitamme palvelemme. Meille keskeisiä toimintaperiaatteita ovat henkilökohtainen palvelu, ammattiylpeys ja nykyaikaiset työmenetelmät.

    Haemme nyt kasvavaan joukkoomme Kirjanpitäjää Oulunsalon toimistollemme, osakkuusyhtiömme Rakennus-Rätinki Oy:n palvelukseen.

    Tehtävänkuvaus

    Etsimme rakennusliikkeiden kirjanpidosta kokemusta omaavaa kirjanpitäjää. Myös kokemus kiinteistökirjanpidosta katsotaan eduksi. Työnkuva kuitenkin räätälöidään valittavan henkilön kokemuksen ja mielenkiinnon mukaan.

    Erityisesti näistä aihepiireistä toivomme kokemusta:
    – Perustajaurakoinnin kirjanpito
    – Yhtiöiden perustaminen
    – RS- ja asuntokauppalainsäädäntö
    – Rakentamisen arvonlisäverotus, erityisesti perustajaurakoinnin arvonlisäverotus
    – rakennushankkeiden suunnittelu, mm. rahoitus- ja verosuunnittelu
    – käyttökokemusta Visma Fivaldista ja ProCountorista

    Tehtävä edellyttää aktiivista yhteydenpitoa asiakkaisiin sekä oma-aloitteista toimintatapaa. Konsernissa muissa vastaavissa tehtävissä toimivien tuki on käytettävissäsi. Tehtävässä pärjää hyvin suomen kielellä, englannin kielen taito katsotaan eduksi.

    Avaimet tehtävässä menestymiseen

    Arvostamme vastuullista työskentelyotetta sekä reipasta ja positiivista asennetta. Juokseva kirjanpito ja tilinpäätökset ovat sinulla hyvin hallussa ja osaat tulkita ja analysoida niiden tarjoamaa informaatiota asiakkaillemme.

    Odotamme, että sinulla on tehtävään soveltuva koulutus (esim. Merkonomi / Tradenomi) sekä aiempaa kokemusta monipuolisista taloushallinnon tehtävistä. Hyvän taustan tarjoaa esimerkiksi aiempi työskentely tilitoimistoympäristössä.

    Miksi Rätinki?

    Meillä pääset tekemään töitä monien mielenkiintoisten asiakasyritysten kanssa. Työtehtävät ovat monipuolisia, haastavia ja innostavia. Olemme jatkuvasti kasvava ja kehittyvä organisaatio, jossa on mahdollisuus edetä ja kehittää ammattitaitoaan.

    Tarjoamme työntekijöillemme tehokkaat työvälineet, henkilökohtaisen ergonomian mukaan räätälöidyt työpisteet, kilpailukykyisen palkan, osittaisen etätyömahdollisuuden ja erinomaiset työsuhde-edut, kuten kattavan työterveyshuollon sekä liikunta- ja kulttuurietuja. Järjestämme vuosittain vapaamuotoisempia aktiviteetteja, tiimipäiviä, koko talon tapahtumia ja monia muita juhlan hetkiä. Työssä viihtyminen on meille tärkeää!

    Hakeminen

    Kiinnostuitko? Lähetä hakemus palkkatoiveineen viimeistään 15.11.2020 mennessä osoitteella jari-pekka.mikkonen@ratinki.fi.

    Työsuhde on vakituinen ja tehtävässä aloittaminen voidaan sopia joustavasti tilanteen mukaan.



    Meri-Lapin Rätinki Oy on ostanut Pohjolan Tilipalvelu Oy:n Kemin liiketoiminnan, joka käsittää sen nykyisen henkilöstön ja asiakkuudet. Toimistomme yhdistyvät 1.9.2019 alkaen. Pohjolan Tilipalvelu Oy:n Kemin henkilöstö siirtyy Rätingin toimitiloihin Digipolikseen (Tietokatu 3, Kemi). Myös Pohjolan Tilipalvelu Oy:n yrittäjä, Pirjo Moilanen-Ahopelto jatkaa yhdistyvässä toimistossa konsultointisopimuksella.

    ”Olen vakuuttunut siitä, että vahvistamme kumpikin toinen toisiamme ja yhdistyneenä pystymme vastaamaan entistä paremmin niihin haasteisiin, joita tulevaisuus tuo tullessaan. Jatkan toimistossa työskentelyä niin pitkään, kuin tarpeellista, mutta luonnollisesti tarkoituksenani on myöhemmässä vaiheessa jäädä eläkkeelle”, toteaa Pirjo Moilanen-Ahopelto.

    Mikko Sipilä Rätingistä kertoo, että ”järjestelyn ansiosta saimme hyvää vahvistusta jo ennestään osaavaan joukkoomme ja nousemme tämän myötä merkittäväksi taloushallinnon toimijaksi Meri-Lapin alueella. Uskon, että ihmisläheinen tapamme toimia, saa myös uudet asiakkaamme vakuuttuneiksi”.

    Molemmilla yhtiöillä on jo valmiiksi käytössään samat taloushallinnon järjestelmät, joten siirtyminen sujuu senkin puolesta saumattomasti. Kaupan johdosta, Meri-Lapin Rätinki työllistää jatkossa 6 henkilöä ja sen liikevaihto tulee olemaan noin 0.5 M€ vuodessa. Yhtiö tavoittelee jatkossakin hyvää, orgaanista kasvua ja rekrytoi myös lisää osaavaa henkilökuntaa. Yhdistyneessä toimistossa aloittaa marraskuussa toimistopäällikkönä Sari Eilittä, KLT. Meri-Lapin Rätinki Oy on Rätinki-Yhtiöt Oy:n 100%:sesti omistama tytäryhtiö.

    Rätinki on pienten ja keskisuurten yritysten taloushallinnon kumppani. Tehtävämme on tuottaa yrittäjille olennainen informaatio ajallaan, vaivattomasti ja kustannustehokkaasti. Koemme aitoa kiinnostusta asiakkaan liiketoiminnasta – näemme numeroiden taakse ja reagoimme aloitteellisesti.

    Palvelemme asiakkaitamme 40 taloushallinnon osaajan voimin 8 toimipisteessä Pohjois-Suomessa, 25 vuoden kokemuksella. Yhtiön omistaa toimiva johto, joka osaltaan kertoo siitä sitoutuneisuudesta, jolla asiakkaitamme palvelemme. Meille keskeisiä toimintaperiaatteita ovat henkilökohtainen palvelu, ammattiylpeys ja edistykselliset sähköiset ratkaisut. Olemme yrityksesi kokoinen tilitoimisto.

    Rätinki on nykyaikainen ja kasvuhakuinen taloushallinnon asiantuntijakonserni. Tilitoimistopalveluiden lisäksi tarjoamme asiakkaillemme monipuoliset asiantuntijapalvelut sekä edistykselliset sähköisen taloushallinnon ratkaisut. Olemme erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten taloushallinnon kumppani. Tehtävämme on tuottaa yrittäjille olennainen informaatio ajallaan, vaivattomasti ja kustannustehokkaasti.

    Palvelemme asiakkaitamme 37 taloushallinnon osaajan voimin 9 toimipisteessä Pohjois-Suomessa, 25 vuoden kokemuksella. Yhtiön omistaa toimiva johto, joka osaltaan kertoo siitä sitoutuneisuudesta, jolla asiakkaitamme palvelemme. Meille keskeisiä toimintaperiaatteita ovat henkilökohtainen palvelu, ammattiylpeys ja nykyaikaiset työmenetelmät.

    Haemme nyt kasvavaan joukkoomme aikaansaavaa ja tavoitteellista Toimistopäällikköä Kemin toimistollemme.

    Tehtävänkuvaus

    Työssäsi vastaat kokonaisvaltaisesti Kemin yksikön toiminnasta ja sen tuloksesta. Tehtävä on taloushallinnon asiantuntijatehtävä, johon sisältyy myös esimiehenä toimiminen yksikön kirjanpitäjille. Asiakassuhteiden ylläpitäminen ja syventäminen sekä alueellinen kasvu ovat tärkeitä mittareita työssä onnistumiselle.

    Toimit läheisessä yhteistyössä muiden kollegoidesi kanssa ja olet heihin yhteydessä säännöllisesti. Konsernissa muissa vastaavissa tehtävissä toimivien tuki on käytettävissäsi. Työnkuva on monipuolinen ja se sisältää esimiestyön ja asiakasyritystemme taloushallinnon rutiinien järjestämisen lisäksi esim. talouslukujen analysointia, asiakashankintaa, tarjousten ja sopimusten laatimista sekä yleensäkin tiivistä vuorovaikutusta asiakasyrittäjiemme kanssa. Tehtävässä pärjää hyvin suomen kielellä, englannin kielen taito katsotaan eduksi.

    Avaimet tehtävässä menestymiseen

    Henkilönä olet reipas ja oma-aloitteinen sekä pidät asiakkaiden kanssa työskentelystä. Arvostamme vastuullista työskentelyotetta, hyvää pelisilmää esimies- ja asiakastyöhön sekä ratkaisukeskeisyyttä. Juokseva kirjanpito ja tilinpäätökset ovat sinulla hyvin hallussa ja osaat tulkita ja analysoida niiden tarjoamaa informaatiota asiakkaillemme.

    Odotamme, että sinulla on tehtävään soveltuva koulutus (esim. Tradenomi / KTM) sekä aiempaa kokemusta monipuolisista taloushallinnon tehtävistä. Hyvän taustan tarjoaa esimerkiksi aiempi työskentely tilitoimistoympäristössä, asiakasvastuullisessa roolissa. Voit olla jo valmiiksi kokenut ja roolissasi viihtyvä esimies tai sinulla on muutoin näyttöä esimies- ja asiakasvastuullisissa rooleissa tarvittavista kyvyistä. Tehtävään on mahdollisuus myös kasvaa, ehdottomasti tärkeintä on positiivinen ja reipas asenne!

    Miksi Rätinki?

    Meillä pääset tekemään töitä monien mielenkiintoisten asiakasyritysten kanssa. Työtehtävät ovat monipuolisia, haastavia ja innostavia. Olemme jatkuvasti kasvava ja kehittyvä organisaatio, jossa on mahdollisuus edetä ja kehittää ammattitaitoaan.

    Tarjoamme työntekijöillemme tehokkaat työvälineet, henkilökohtaisen ergonomian mukaan räätälöidyt työpisteet, kilpailukykyisen palkan, osittaisen etätyömahdollisuuden ja erinomaiset työsuhde-edut, kuten kattavan työterveyshuollon sekä liikunta- ja kulttuurietuja. Järjestämme vuosittain vapaamuotoisempia aktiviteetteja, tiimipäiviä, koko talon tapahtumia ja monia muita juhlan hetkiä. Työssä viihtyminen on meille tärkeää!

    Hakeminen

    Kiinnostuitko? Lähetä hakemus palkkatoiveineen viimeistään 20.6.2019 mennessä osoitteella mikko.sipila@ratinki.fi. Haastattelemme hakijoita jo hakuajalla, joten lähetä CV:si ja hakemuksesi palkkatoiveineen meille mahdollisimman pian.

    Työsuhde on vakituinen ja tehtävässä aloittaminen voidaan sopia joustavasti tilanteen mukaan.

    Paikka on täytetty, kiitokset kaikille hakijoille!

    Rätinki juhlisti 11.5.2019 tasavuosia, kun Yhtiöllemme tuli täyteen 25 vuotta. Vuoteen 2013 saakka Yhtiö tunnettiin perustajansa mukaan Tilitoimisto Arto Marttila Oy:nä. Arto perusti yhtiön Kommandiittiyhtiönä keväällä 1994, kunnes noin 5 vuotta toimittuaan vaihtoi yhtiömuodon osakeyhtiöksi. Ensimmäiset työntekijät tulivat vuosituhannen vaihteessa, yhtiön toimiessa Oulunsalossa. Ensimmäinen työntekijämme, Aila Holappa teki yhtiössä ansiokkaan uran kirjanpitäjänä, olemalla palveluksessa yhtäjaksoisesti syksystä 1999 aina eläköitymiseensä saakka 31.5.2017.

    Yhtiömme nimi vaihtui kesällä 2013 Rätinki-Yhtiöt Oy:ksi osana yritysjärjestelyä, jossa nykyiset omistajat ja toimiva johto tulivat yhtiöön mukaan. Nimenvaihdos oli luontevaa toteuttaa tuossa yhteydessä ja päädyimmekin hyödyntämään silloisen tytäryhtiömme, Nivalan Rätinki Oy:n persoonallista nimeä koko konsernissa. Rätinki on murresana ja se tarkoittaa mm. laskelmaa. Läheinen murresana räknätä,tarkoittaa puolestaan laskemista. Sanoilla on ruotsinkielinen tausta, josta ne ovat erityisesti Pohjanmaalle ja yleisemminkin Länsi-Suomeen juurtuneet. Toimialueellamme Pohjois-Suomessa sana ja sen merkitys ymmärretään varsin hyvin ja mielestämme se sopii tilitoimistolle erinomaisesti.

    Yhtiön voimakkaan kasvun aika käynnistyi vuosina 2010 – 2011, jolloin mm. Nivalan ja Kemin yksiköt tulivat mukaan yritysjärjestelyiden kautta. 25 vuoden merkkipaalun saavuttaminen ei ole aina ollut itsestään selvää, ja Yhtiön toimintahistoriaan mahtuukin kasvun ja menestyksen vuosien lisäksi myös huomattavasti haasteellisempia aikoja. Esimerkiksi vuosina 2013-2014 konsernia jouduttiin saneeraamaan taloudellisten realiteettien vuoksi. Kävimme osassa toimistoista yhteistoimintaneuvottelut ja toimintaa järkeistettiin monella muullakin tapaa, mm. lopettamalla tai fuusioimalla kannattamattomia toimipisteitä. Päätimme tuolloin, että keskitymme painokkaasti pieniin ja keskisuuriin asiakasyrityksiin ja vaihdoimme kirjanpito-ohjelmistot vastaamaan tämän asiakaskunnan tarpeita sekä nykyaikaisia sähköisiä menetelmiä. Viimeiset 2-3 vuotta ovat olleet jälleen menestyksekkäitä ja kasvua on toteutettu pääosin orgaanisesti sekä yrittäjävetoisia Osakkuusyhtiöitä perustamalla. Viimeisten parin vuoden aikana olemme laajentuneet Taivalkoskelle, Kempeleeseen, Alajärvelle ja Lapualle. Olemme pystyneet myös profiloitumaan esimerkiksi rakennusliikkeiden tilitoimistona, kun perustimme tätä varten erillisen yhtiön vuonna 2016.

    Monisävyinen toimintahistoriamme on kerryttänyt meille valtavasti kokemuspääomaa, jota pystymme aidosti omaan taustaamme nojaten hyödyntämään asiakastyössämme. Olemme nimenomaisesti pienten ja keskisuurten yritysten taloushallinnon kumppani. Toiminta-ajatuksemme on tuottaa asiakasyrittäjillemme olennainen informaatio ajallaan, vaivattomasti ja kustannustehokkaasti. Meille keskeinen periaate on yhä edelleen henkilökohtainen palvelu, joka käytännössä näkyy muun muassa asiakaslähtöisesti toimivina, nimettyinä kirjanpitäjinä sekä paikallisuutena. Olemme tehneet strategisen valinnan olla lähellä asiakastamme ja käytännössä se on tarkoittanut mm. toimistojen perustamista hieman pienemmillekin paikkakunnille. Erottaudumme näillä valinnoillamme alueellisista ja valtakunnallisista kilpailijoistamme selkeästi. Sloganimme mukaisesti, ”Olemme yrityksesi kokoinen tilitoimisto”.

    Tänä päivänä palveluiden tuottamisessa korostuvat erityisesti myös sähköiset ratkaisut, jotka tuovat palveluun sujuvuutta, vuorovaikutteisuutta ja reaaliaikaisuutta. Kehitämme jatkuvasti sähköisen taloushallinnon osakokonaisuuksia yhdessä kumppaniemme kanssa tehdäksemme asiakasyritystemme arjesta helpompaa.

    Meitä rätinkiläisiä on nykyään jo lähes 40 ja palvelemme asiakkaitamme 9 toimipisteessä Pohjois-Suomessa. Yhtiön omistaa toimiva johto, joka osaltaan kertoo siitä sitoutuneisuudesta, jolla asiakkaitamme palvelemme. Haluamme merkkipäivänämme kiittää lämpimästi kuluneista vuosista asiakkaitamme, työntekijöitämme ja yhteistyökumppaneitamme!

    Kuvassa Kemin toimistomme vanha nauhalaskin, Olivetti Summa Prima 20 mechanical adding machine.

    Aparaatti on valmistettu Italiassa vuoden 1960 paikkeilla. Työvälineetkin ovat huimasti kehittyneet vuosien saatossa, eikä tämä yli 4kg painava “taskulaskin” taitaisi enää kelvata nykypäivän taloushallinnon asiantuntijoillemme. Museokapineena se toki on edelleen mielenkiintoinen ja kaiken lisäksi toimii moitteetta!

    Rätinki Pohjanmaa avasi toisen toimipisteen Lapualle, toimittuaan jo reilun parin vuoden ajan Alajärvellä. Lapuan toimistolla aloittaa uutena työntekijänä Sari Annala, joka on yrittäjä Paula Sippolan tavoin suorittanut sekä KLT (2015), että PHT-tutkinnon (2009). Pohjakoulutukseltaan Sari on Tradenomi (2004).

    Sari on toiminut tilitoimistoalalla jo toistakymmentä vuotta, jonka aikana hän on vastannut lukuisten asiakasyritysten taloushallinnosta kokonaisvaltaisesti.

    Uuden toimiston myötä, pystymme palvelemaan paikallisesti nyt myös lapualaisia yrittäjiä. Tervetuloa henkilökohtaisesti palvelevaan tilitoimistoomme, osoitteeseen Oskarinkatu 1!

    Rätinki avasi helmikuun alussa uuden toimipisteen Kempeleeseen, kun Johanna Holappa päätti ryhtyä Rätingin tilitoimistoyrittäjäksi. Johannalla on tilitoimistoalalta jo noin kahdeksan vuoden kokemus ja hän on hoitanut useiden eri alojen asiakasyritysten taloushallintoa.

    Kempeleen toimistolla aloittivat uusina rätinkiläisinä Johannan lisäksi myös Henna Salo ja Liisa Nukari. Heillä molemmilla on myös usean vuoden kokemus asiakasyritysten kirjanpidoista ja palkanlaskennoista. Uuden toimiston myötä Rätinki vahvistaa läsnäoloaan Oulun seudulla ja pystyy palvelemaan paikallisesti nyt myös Lakeuden alueen yrittäjiä.

    Verohallinto on vahvistanut vuodelle 2019 verovapaat matkakustannusten korvaukset ja luontoisetujen verotusarvot.

    Verovapaan kotimaan kokopäivärahan määrä on vuoden 2018 tapaan 42 euroa, osapäivärahan 19 euroa ja ateriakorvauksen 10,50 euroa. Verovapaa kilometrikorvaus sen sijaan nousee 1 snt/km ja on jatkossa 43 senttiä kilometriltä. Tarkemmat verovapaat korvausmäärät ja luontoisetujen verotusarvot näet oheisista linkeistä, jotka vievät suoraan Verohallinnon ohjeeseen.

    Verovapaat matkakustannusten korvaukset 2019

     Luontoisedut verotuksessa 2019

    Oulun toimistomme muuttaa 16.5.2018 alkaen uusin tiloihin. Uudet toimitilamme sijaitsevat samassa pihapiirissä, mutta viereisessä talossa. Uusi osoite on Kiviharjunlenkki 1 E, 5.krs. Aineistopostilaatikkomme säilyy entisellä paikallaan A ja D talojen välissä.

    -->